Teoriundervisningen
Begyndelsen på dit forløb er teoriundervisning- og prøve
Loven siger, at du som minimum skal have 29 lektioner á 45 minutter i teoriundervisning. Opdelingen af stoffet skal følge den lektionsplan, køreskolen benytter. Alle emner skal være gennemgået inden teoriprøven gennemføres.
Teori og praktik skal følges ad. Dvs. at har du haft om højresving i teorien, skal du ud og øve højresving i skolebilen, før du kan begynde på venstresving. Selvfølgelig kan det blive nødvendigt at dreje til venstre, inden du har haft om det, men så skal din kørelærer guide og vejlede dig igennem.
Det, at teori og praktik skal følges ad, betyder at du IKKE kan gennemføre al teorien først og derefter alt det praktiske.
Nogle køreskoler bruger desværre denne fremgangsmåde, og beder eleverne skrive under på, at de rent faktisk har været ude at køre, selvom der ikke har været kørt.
Nogle køreskoler tager betaling for evaluerende teoriprøver, fx 25-30 kr. pr. stk. Hos mig er de selvfølgelig gratis. Faktisk har vi prøver om torsdagen, hvor vi typisk når 2-3 prøver helt gratis.
Manøvrebane: den første kørsel
Den praktiske del af din køreundervisning begynder på manøvrebanen
Du skal, efter en kort instruktion, sidde alene i bilen i mindst 4x45 minutter. Er der pause, fx til at strække ben, tissepause o. lign., tæller denne tid ikke med i opgørelsen af de 4x45 minutter.
Jeg oplever, at der er nogle, der skal betale for transporten frem og tilbage. Jeg har hørt om priser på 150,- for transport – hos mig er det selvfølgeligt inkl.
Når du er på banen, er du selvfølgeligt forsikret. Det sørger anlægget for. Der er ganske enkelt lovgivning, der siger, at du skal være forsikret. Nogle køreskoler kræver 1500-2000 i forsikring – det er der ikke grund til.
Men den eventuelle selvrisiko er noget helt andet – den kan du nemlig hæfte for. Spørg køreskolen, hvordan de håndterer dette (skriftligt). På Ugerløse Køreskole hæfter du IKKE for nogen selvrisiko.